اندو یا عصب کشی دندان چیست؟

_________________
عصب کشی یا روت کانال تراپی ( درمان ریشه دندان ) ، درمانی است که طی آن پالپ (عصب دندان) ملتهب یا عفونی از دندان خارج شده و جای آن با موادی زیست سازگار با عنوان گوتا پرکا پر میشود.

چه چیزی باعث درد عصب دندان میشود ؟

دندان درد  میتواند علل گوناگونی داشته باشد :
۱. پوسیدگی وسیع دندان
۲. پر کردگی های وسیع قدیمی دندان
۳. ترک در دندان
۴. سایشهای شدید دندانی
۵. بعضا عفونت عصب دندان ( عفونت عصب دندان ممکن است بدون درد باشد.)
۶. آبسه دندان

آنچه که در اصطلاح عموم با عنوان« به عصب رسیدن دندان »موسوم است، معمولا التهاب ناشی از پوسیدگی وسیع دندان است.
درد دندان به عصب رسیده، معمولا ضرباندار و غیر قابل تحمل است. معمولا درد شبانه دندان از علایم بارز آن است. درد دندان به عصب رسیده بدون مصرف مسکن، آرام نمیگیرد و بعضا با مصرف مسکن هم آرام نمی شود. سوالی که مراجعین ما در این موارد میپرسند این که ؛ آیا میتوان بدون درمان ریشه یا عصب کشی و فقط با مصرف دارو به درمان درد عصب دندان پرداخت ؟ پاسخ : « به هیچ عنوان درد عصب دندان با دارو آرام نمیشود . »
مورد دیگری که از علایم دندان به عصب رسیده است ، حساسیت دندان به سرماست. به طور مثال بیمار اعلام میکند که با خوردن آب سرد ، دندان درد بلا انقطاعی میگیرد که نیم ساعت یا یک ساعت آزار دهنده است و بعضا باید مسکن مصرف کند تا درد دندان آرام گیرد.
یکی دیگر از علایمی که نشان دهنده این است که دندان نیاز به عصب کشی ( روت کانال ) دارد حساسیت به گرماست. که این مورد ۱۰۰٪ نشاندهنده دندان عفونی است که نیاز به عصب کشی و روت کانال دارد.
حساسیت به ضربه و لمس هم میتواند از علایم درگیری عصب دندان باشد.
اما بسیاری از موارد دندان به هیچ عنوان درد ندارد و دندانپزشک فقط با مشاهده گرافی بیمار متوجه میشود که پوسیدگی در حدی وسیع است که احتمال باز شدن عصب دندان حین تراش وجود دارد. ( هر چند امروزه در بسیاری از موارد این دندانها را اگر زنده باشند با روشهای درمان پالپ زنده ، درمان میکنند.که این مورد همان پر کرذدن دندان بدون عصب کشی میباشد.) گاهی نیز دندان بیمار مدتی درد شدید داشته و درد خوب شده و فرد فکر میکند که دندانش خوب شده، در حالی که عصب دندان از بین رفته و در واقع دندان عفونی شده است.
این مطلب را تنها در پاسخ به افرادی نوشتم که میپرسند : « دندانم که درد نمی کند ، پس چرا نیاز به عصب کشی دارد ؟»
این مبحث بسیار گسترده است و در حوصله این بحث نیست، اما دلایل بسیار دیگری نیز برای انجام عصب کشی وجود دارد.

آیا عصب کشی دندان ، درد دارد ؟

عصب کشی بدون درد، نه تنها برای بیمار خوشایند است، بلکه یکی از اهداف شخص دندانپزشک هم هست. هر چقدر در حین درمان ،بیمار آرامش بیشتری داشته باشد، بدون تردید دندانپزشک او هم مسلط تر و با استرس کمتری برای او کار می کند. این که «آیا عصب کشی درد دارد؟» کاملا بر میگردد به شرایط بیمار. گاهی بیمار با درد بسیار شدیدی مراجعه میکند که التهاب دندان ، مانع از بی حس کردن دندان مذکور ، به میزان کافی میشود. اصطلاحا به این دندانها، « دندانهای داغ » گفته میشود. گاهی تفاوتهای آناتومیک افراد در نحوه عصب دهی دندانها باعث میشود که فرد دیرتر بی حس شود و یا نیازبه استفاده از روشهای بی حسی مکمل داشته باشد. در بعضی موارد استفاده از بعضی داروها مثل انواع مخدرها و آرامبخشها میتواند مانع بی حس شدن سریع و کافی دندان حین عصب کشی باشد.

آیا بعد از عصب کشی دندان درد دارد ؟

درد بعد از عصب کشی دندان، در روزهای اول میتواند طبیعی باشد. حتی ممکن است احساس کنید فکتان درد میکند، که این بر اثر باز نگه داشتن طولانی مدت دهان است و امری طبیعی است.
علت درد دندان بعد از عصب کشی :
۱. بلند بودن پانسمان و یا ترمیم دندان
۲. التهاب انتهای ریشه بر اثر فایل کردن دندان
۳. واکنش افزایش حساسیت به بعضی از مواد پر کننده ریشه
معمولا درد دندان عصب کشی شده تا چند روز بعد از پایان درمان کاهش می یابد.

سوال : علت درد دندان بعد از عصب کشی  و درمان آن چیست ؟
پاسخ : علل درد دندان بعد از عصب کشی را بر شمردیم و اما درمان آن استفاده از مسکن هاست. مسکنهایی از دسته ژلوفن و ایبوپروفن معمولا بسیار موثر است. معمولا مصرف یک عدد از این قرصها یکساعت قبل از شروع درمان و بلافاصله بعد از درمان کمک عجیبی به کنترل درد بعد از درمان می کند. اگر این داروها نتوانست کمک کننده باشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بتواند کمکتان کند.

مراحل عصب کشی دندان

چگونگی عصب کشی دندان، همیشه جزو سوالات عموم مردم بوده. چرا که هیچ کس نمی بیند که دندانپزشکش حین انجام عصب کشی روی دندانش چه میکند ؟ به همین علت تلاش میکنیم یک تصویر شماتیک از مراحل عصب کشی دندان برایتان ترتیب دهیم.
و اما روش و یا نحوه عصب کشی دندان بر این منوال است که دندانپزشک بعد از بررسی عکس رادیوگرافی دندان ( عکس حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه را به ما نشان میدهد و ربطی به عکس عصب دندان ندارد. ) بیمار خود را بی حس میکند و سپس :
۱. برداشتن پوسیدگیها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان
۲. تعیین طول ریشه ( به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی )
۳.پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری، شستشوی کانالهای دندان حین این کار بسیار واجب است.
۴. خشک کردن کانال و مطمین شدن از طول ریشه.
۵. پر کردن کانالهای ریشه دندان به کمک ماده ای به نام گوتاپرکا

طریقه عصب کشی دندان با کمک دستگاه اپکس فایندر و فایلهای روتاری، میتواند علاوه بر افزایش کیفیت و سرعت کار ، باعث کاهش درد بعد از عصب کشی نیز بشود.و مفتخریم که بگوییم در مطب ما کلیه مراحل عصب کشی  با استفاده از همین روش انجام میپذیرد.

اما عصب کشی با لیزر چیست ؟

ما چیزی با عنوان عصب کشی با لیزر نداریم. آنچه که لیزر انجام میدهد، و نمیتوان تاثیر آن را ۱۰۰٪ دانست، همانا ضدعفونی کردن کانال دندان عصب کشی شده است. که هنوز هم فراگیر نشده است.

عصب کشی دندان عقل ، عصب کشی دندان جلو ، عصب کشی دندان 6

یکی از سوالات رایج بیماران ما این است که عصب کشی دندان 6 با عصب کشی دندان جلو ویا عصب کشی دندان عقل چه فرقی دارد ؟ پاسخ این که ؛ در مجموع کلیت درمان عصب کشی یکی است. اما جایگاه قرار گرفتن دندان ، محل پوسیدگی و شرایط آناتومیک دهان و دندانهای بیمار ، تعیین کننده میزان دسترسی دندانپزشک به دندان مورد نظر است. از طرفی ملتهب بودن یا عفونی بودن دندان نیز میتواند روند درمان را عوض کند.
سوال دیگر اینکه مگر دندان شیری را هم عصب کشی میکنند ؟ پاسخ اینکه ؛ بله. دندان شیری هم اگر بر اثر پوسیدگی ملتهب شود و درد بگیرد ویا بعضا اگر در حد کمی عفونی باشد، باید عصب کشی شود. اما اگر کار به آبسه بکشد ، دیگر دندان کشیدنی است. درکل عصب کشی دندان شیری با عصب کشی دندان دایمی متفاوت است.

عصب کشی مجدد دندان

سوال بسیاری از مراجعین ما این است که چرا دندانی که قبلا عصب کشی شده را باید عصب کشی مجدد کنم ؟
پاسخ: گاهی عصب کشی اولیه ناقص بوده و ما این را در عکس عصب کشی دندان میبینیم. گاهی عصب کشی عالی بوده اما به عللی دندان عفونی شده، که درمان عفونت دندان عصب کشی شده ، همین عصب کشی مجدد و گاهی همراه با جراحی پری اپیکال است. پوسیدگی ثانویه نیز که زیر پر کردگی دندان عصب کشی شده بوجود آمده است و تصمیم داریم بر فرض آن دندان را روکش کنیم، از موارد نیاز به عصب کشی مجدد میباشد.چرا که میکروبهای موجود در پوسیدگی ممکن است از طریق کانال ریشه به انتهای ریشه دندان برسد و منجر به عفونت ریشه دندان عصب کشی شده بشود.

سوال : عصب کشی دندان عفونی چه تفاوتی با عصب کشی دندان زنده دارد ؟
پاسخ :دندانهای عفونی منبع رشد باکتریهای بی هوازی هستند. اصولا این باکتریها خطرناکند چون مقاومند و در شرایط بدون اکسیژن به راحتی زندگی میکنند و تکثیر میشوند. پس عصب کشی دندانهای عفونی باید با تمهیدات ضدعفونی و ضد باکتریایی بیشتری درمان شوند. فالوآپ و پیگیری بهبود شرایط در ای موارد الزامیست.

سوال: علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال چیست ؟
پاسخ : علل متفاوتی میتواند داشته باشد ، من جمله :
۱. عصب کشی ناقص قبلی
۲. عفونت دندان عصب کشی شده بعلت پوسیدگی و…
۳. ترک یا شکستگی در دندان عصب کشی شده

سوال: اگر پانسمان دندان عصب کشی شده در بین جلسات درمان بیفتد چه کنیم ؟
پاسخ: از آنجایی که در موارد محدودی عصب کشی و پر کردن دندان در یک جلسه انجام میشود، احتمال افتادن پانسمان دندان عصب کشی وجود دارد.در اینصورت حتما باید در اسرع وقت به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا دوباره سر کانال را برای شما ببندد. چون در غیر اینصورت انواع میکروبها و باکتریها میتوانند از محیط دهان وارد کانال پاکسازی شده دندان شما بشوند و منجر به آبسه بعد از پر کردن ریشه بشود.

عوارض و معایب عصب کشی دندان

شکستن دندان عصب کشی شده ، یکی از عوارض شایع عصب کشی دندان است. علت شکستن این دندانها، میتواند متنوع باشد.از ضعیف شدن دندان بعلت برداشتن حجم وسیعی از بافت دندان که در اثر پوسیدگی و…. برداشته شده تا خشک شدن دندان بعلت زنده نبودن آن.
آیا دندان عصب کشی شده باید روکش شود ؟
پاسخ : این کاملا به نظر دندانپزشک شما مربوط میشود . اما غالبا بله. روکش دور تا دور دندان را میگیرد و از آن در برابر نیروهای عمودی و طرفی شکننده جلوگیری میکند.البته روکش دندان عصب کشی شده نیاز به مراقبت بیشتری دارد. چراکه دندان دیگر زنده نیست که در صورت بروز پوسیدگی مجدد ، درد بگیرد و زنگ خطر باشد.پس رعایت بهداشت بالا و چک آپ سالانه این دندانها واجب است.

دندان عصب کشی شده شکسته را چه کنیم ؟

پاسخ : باید ببینیم شکستگی چقدر بوده ، از کدام ناحیه بوده و آیا میتوان با جراحی و درمانهایی مثل پست و کور ( post & core) و روکش دندان را نگه داشت یا باید دندان را کشید و ایمپلنت را جایگزین آن کرد.
عمر دندان عصب کشی شده ، بر میگردد به :
۱. مهارت دندانپزشک شما در روت کانال
۲. مهارت دندانپزشک شما در ترمیم تاج و روکش
۳. رعایت بهداشت دهان توسط بیمار
۴. مراجعه جهت چک آپ های سالانه

تعرفه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان ، با توجه به شرایط دندان( زنده بودن یا عفونی بودن دندان) تعداد کانالهای دندان، موقعیت دندان در دهان و انجام آن توسط متخصص درمان ریشه و یا دندانپزشک متفاوت است.
حتی در بسیاری از مواردی که خود دندانپزشک انجام دهنده درمان ریشه تاج را هم پر میکند، هزینه عصب کشی و پر کردن دندان با هم و یا هزینه عصب کشی و روکش دندان را به شما میگوید.

72 + = 80